Słowa kluczowe jako narzędzie skutecznego pozycjonowania | Famatech
Słowa kluczowe jako narzędzie skutecznego pozycjonowania

Słowa kluczowe (ang. keywords) w rękach wprawnego pozycjonera potrafią otworzyć stronie internetowej bramy do pierwszych miejsc na liście wyników wyszukiwania.

Wielu początkujących biznesmenów lekceważy ten potencjał. Uważają, że coś takiego jak słowa kluczowe czy pozycjonowanie nie jest godne ich uwagi.

Czy mają rację?
Odpowiedz sobie na jedno pytanie: wyszukując coś w przeglądarce, którą stronę zdecydujesz się odwiedzić? Tę z ostatnich miejsc na stronach Google? Nie. Najczęściej jest to jedna z witryn znajdujących się na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania. I tak też postępują Twoi potencjalni klienci. Jeżeli nie wykorzystasz słów kluczowych tak, by być widocznym w Internecie – zrobi to Twoja konkurencja.

Gdy wyszukiwarka określa, jakie strony zostaną wyświetlone użytkownikowi oraz w jakiej kolejności, bierze pod uwagę to, czy i w jaki sposób na danej stronie zostały zamieszczone słowa lub frazy wpisywane przez internautę. Słowa kluczowe to takie wyrazy lub całe zapytania, które przez internautów są najczęściej używane do wyszukania konkretnych informacji. Poprawne pozycjonowanie polega więc na odpowiednim nasyceniu witryny najbardziej skutecznymi słowami kluczowymi.


Gdzie umieścić słowa kluczowe w treści na stronie internetowej?

Zacznijmy od tytułu

Tytuł artykułu internetowego jest niezwykle istotny zarówno ze względu na czytelnika, jak i wyszukiwarkę Google. Dlatego umieść tutaj najważniejsze słowa kluczowe – im bliżej początku, tym lepiej. Roboty sieciowe uznają takie słowa za ważniejsze. Co więcej, jeśli użytkownik już w samym tytule zobaczy interesujące go kwestie, to może go to skłonić do pozostania na stronie.

Pora na nasycenie treści

Jeśli chodzi o treść strony, to słów kluczowych używaj w całym artykule – zwłaszcza na jego początku, ale też w środku i na końcu. Przyjmuje się, że słowa kluczowe powinny stanowić od 5 do 7% treści strony. Warto wiedzieć, że wyróżnienie wybranych wyrazów (np. poprzez pogrubienie lub ujęcie w kursywę) może sprawić, że roboty wyszukiwarek zwrócą na nie większą uwagę. Jeżeli fraza kluczowa jest dłuższa, zadbaj o to, by poszczególne jej słowa znalazły się możliwie blisko siebie. Im więcej słów nie należących do frazy kluczowej znajdzie się pomiędzy nimi, tym mniejsza jej skuteczność (keywords proximity).

Następnie - nagłówki!

Istotnym elementem strukturalnym treści, ale też pozycjonowania, są nagłówki. Warto umieszczać w najważniejszych z nich słowa klucze, najlepiej w nieodmienionej formie. Istnieje sześć poziomów nagłówków w HTML-u. Znacznik h1 oznacza nagłówek najwyższej rangi, natomiast h6 najmniej ważny.


Co poza treścią uwzględnić w pozycjonowaniu strony internetowej?

Tytuł podstrony

Ponownie zacznę od tytułu, tym razem tytułu podstrony, czyli jej nazwy wyświetlanej na zakładce przeglądarki. Zasady są podobne jak w przypadku tytułu artykułu, przy czym ogólna jego długość nie może przekraczać 600 pikseli. Tytuł naszej podstrony powinien być zgodny z zapytaniami użytkowników, podczas gdy jej zawartość powinna na nie odpowiadać.

Opis strony

Opis strony znajduje się pod jej tytułem na liście wyników wyszukiwania i pozwala na krótkie określenie zawartości strony. Chociaż Google ignoruje opis strony przy nadawaniu rankingu, to warto umieścić tu słowa kluczowe, by zachęcić internautów do wejścia na stronę. Nie powtarzaj ich jednak zbyt często, a jeśli jest to konieczne – oddzielaj je innymi wyrazami. W innym wypadku wyszukiwarka może uznać Twoją stronę za spam.

Adres url

Kolejnym elementem wymagającym optymalizacji jest adres URL strony internetowej. Jego prawidłowe przygotowanie nie wymaga wielkiego wysiłku, natomiast ułatwia osiąganie długoterminowych korzyści. Przyjazny adres URL jest krótki i czytelny, więc jego poszczególne wyrazy oddzielaj myślnikiem (nie dotyczy to głównej strony witryny, której nazwa powinna być pisana razem). Umieść tu najważniejsze słowa kluczowe.

Opisy alternatywne grafik

Ostatnim, jednak nie mniej ważnym elementem dla pozycjonowania są teksty alternatywne grafik umieszczonych na stronie. Tekst alternatywny jest to krótki opis zawartości obrazka pokazywany w sytuacji, gdy nie powiedzie się wyświetlenie grafiki. Roboty wyszukiwarek nie potrafią zidentyfikować tego, co znajduje się na obrazku, dlatego koniecznie pamiętaj o dodaniu do niego odpowiedniego opisu. Ułatwia to również użytkowanie Twojej strony osobom niedowidzącym lub posiadającym przeglądarki internetowe nie obsługujące grafiki.


Proces doboru słów kluczowych oraz efektywnego ich wykorzystania

  1. Na początku określ, jakie słowa kluczowe będą najskuteczniejsze dla osiągnięcia Twojego celu. W Internecie jest sporo narzędzi ułatwiających to zadanie, na przykład Planer Słów Kluczowych Google (wymagane jest konto Google AdWords!) czy KeywordTool.io. Nie zaszkodzi też, żebyś wczuł się w klienta docelowego i zastanowił się, jakich słów może używać do wyszukania interesujących go treści;
  2. Zdecyduj, jaka będzie optymalna ilość wykorzystanych w tekście słów kluczowych. Pamiętaj, że zbyt mała ich liczba (Keywords Avoidance) może nie przynieść pożądanych pozycji w wyszukiwarkach, natomiast zbyt duża (Keywords Stuffing) może pogorszyć czytelność tekstu i zostać ukarana przez Google;
  3. Dywersyfikuj słowa kluczowe: stosuj synonimy i wyrazy o podobnym znaczeniu. Odmieniaj je tak, by pasowały do reszty zdania (odmiana przez przypadki, liczba pojedyncza lub mnoga);
  4. Nie zapomnij umieścić słów kluczowych w newralgicznych miejscach dokumentu: tytule, śródtytułach, tekstach alternatywnych itp.

Jak dobrać słowa kluczowe?


Długi ogon słów kluczowych

Najtrudniejsze w pozycjonowaniu witryny swojej firmy są początki. Żeby zostać zauważonym w Internecie musisz pokonać graczy doświadczonych w tej rozgrywce. Często mają nad Tobą nawet kilka lat przewagi, więc zwykłe użycie najpopularniejszych słów kluczowych może nie wystarczyć.

W takiej sytuacji rozważ koncentrację na frazach tzw. długiego ogona. Są to wyrażenia rzadziej używane przez internautów, ale za to precyzyjniej ukierunkowane na ich konkretne potrzeby. W efekcie nie przynoszą tak wielkiej liczby odsłon, jednak dzięki dużej ilości szczegółów w nich zawartych lepiej odpowiadają na rzeczywiste problemy internautów. Długim ogonem dla salonu meblowego w Katowicach będzie więc np. „Designerskie meble kuchenne sosnowe Katowice”.


Podsumowanie

W dobie gwałtownie rozwijającej się informatyzacji społeczeństwa obecność w sieci od dawna nie jest już możliwością, lecz koniecznością. Firmy trzymające rękę na pulsie zdają sobie z tego świetnie sprawę. Aby pokonać swoją konkurencję w Internecie musisz nie tylko zadbać o wartość merytoryczną witryny, ale również o to, by internauci mogli ją wyszukać. Pozycjonowanie to niełatwa sztuka, zwłaszcza w obliczu wszechobecnej konkurencji. Dlatego jeśli nie czujesz się na siłach – zleć ten obowiązek profesjonalnej firmie pozycjonującej.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.