Responsywna strona internetowa – co warto wiedzieć? | Famatech
responsywna strona internetowa wyświetlona na różnych ekranach

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektóre strony wyglądają równie dobrze zarówno na komputerze, jak i na smartfonie? To wszystko za sprawą responsywnego projektowania, które staje się dzisiaj coraz bardziej popularne. W tym artykule odkryjemy, dlaczego responsywność jest tak istotnym elementem wpływającym na sukces w świecie online. Dowiesz się też, w jaki sposób responsywność wpływa na doświadczenie użytkownika, a także jakie ma znaczenie dla pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.


Spis treści

  1. Responsywna strona – co to znaczy?
  2. Jak ludzie korzystają z internetu? Polska vs. świat
  3. Strona mobilna a responsywna – jakie są różnice?
  4. Z jakich elementów składa się responsywna strona internetowa?
  5. Responsywna strona internetowa – wady i zalety
  6. Witryna responsywna a SEO (Search Engine Optimization)
  7. Podsumowanie

Responsywna strona – co to znaczy?

Z pewnością masz jakieś swoje ulubione urządzenie, z którego najbardziej lubisz korzystać podczas przeglądania internetu. Może to być smartfon, laptop albo tablet. Strona responsywna to witryna, która automatycznie dostosowuje się do różnych urządzeń.

Responsywne strony internetowe są wykonane w technologii Responsive Web Design, czyli w skrócie RWD. Sprawia ona, że strona wyświetla się prawidłowo na każdym urządzeniu, dopasowując się do jego rozdzielczości.

Niezależnie od tego, czy korzystasz z komputera, tabletu, czy ze smartfona. Czyli możesz korzystać z wybranego przez siebie urządzenia bez konieczności przewijania lub zmieniania rozmiaru ekranu. Chodzi o to, aby ułatwić użytkownikom przeglądanie konkretnych stron w internecie. Dzięki temu nie muszą kombinować, aby zobaczyć zawartość strony, bo to strona dostosowuje się do nich.

Jak to wygląda w praktyce? Możesz zauważyć, że po wejściu na stronę, która jest responsywna, zmienia się nie tylko rozmiar poszczególnych elementów, ale bardzo często również ich położenie. W taki sposób, aby idealnie wyświetlała się ona na Twoim ekranie.


responsywna strona internetowa, wizualizacja na różnych urządzeniach

Co, jeśli strona nie będzie responsywna?

Brak dostosowania strony do różnych urządzeń może negatywnie wpływać na użytkowników zwłaszcza w kilku aspektach. Zaraz omówimy te, które są najważniejsze.Przede wszystkim może to prowadzić do trudności w nawigacji i odczytywaniu treści.

Z pewnością możesz sobie wyobrazić taką sytuację, prawdopodobnie nawet Ci się kiedyś przydarzyła. Wchodzisz na stronę, która nie jest odpowiednio dostosowana do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego korzystasz. Bardzo często skutkuje to tym, że użytkownik staje się zniecierpliwiony, a nawet nerwowy. Najpewniej nie ma też ochoty przeglądać jej dalej, więc opuszcza tę stronę i odwiedza inną. Znajome, prawda?

Bardzo ważne jest też to, że jeśli strona nie jest responsywna, to potrzebuje więcej czasu, aby się wczytać na urządzeniach mobilnych. Jak się pewnie domyślasz, to również może negatywnie wpływać na doświadczenie użytkownika. Nikt nie ma ochoty czekać, aż strona się załaduje, zwłaszcza jeśli trwa to w nieskończoność.

Optymalny czas ładowania strony internetowej powinien wynosić maksymalnie 2 sekundy, takie są zalecenia Google. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby był on krótszy. Możesz nam wierzyć, że użytkownicy się ucieszą.

Przy okazji możesz odwiedzić wpis, w którym omawiamy szybkość ładowania strony i jej wpływ na SEO.

Poza tym nieodpowiednio dostosowana strona może sprawiać trudności w interakcji z poszczególnymi jej elementami, np. menu czy linkami. To również może prowadzić do frustracji użytkowników.

W rezultacie taka strona będzie rzadziej odwiedzana, a czas przebywania na stronie się skróci. Trzeba się tez przygotować na mniejszą skuteczność w realizacji celów biznesowych.


zespół ludzi pracujących nad projektem strony internetowej, wstępne szkice na kartce papieru

Jak ludzie korzystają z internetu? Polska vs. świat

Współczesne wyszukiwarki internetowe, w tym Google, stawiają przede wszystkim na te strony, które są zoptymalizowane pod kątem użytkowników mobilnych. Mówiąc, że na nie stawiają, mamy na myśli, że są im przychylniejsze.

Oznacza to, że dla każdego właściciela strony dzisiaj priorytet stanowią: responsywność strony, szybkość jej ładowania oraz dostosowanie wyglądu i treści do potrzeb użytkowników, którzy korzystają ze smartfonów i tabletów. W dalszej części wyjaśnimy, dlaczego tak jest.

Pewnie słyszałeś, że już od dobrych kilku lat urządzenia mobilne przeważają nad tymi desktopowymi. To oznaczy, że ludzie zdecydowanie częściej korzystają z tabletu lub smartfona niż z laptopa czy komputera stacjonarnego.

I nie dotyczy to jedynie przeglądania stron, ale właściwie wszystkiego – oglądania wideo, a nawet robienia zakupów. Obecnie niemal w każdej branży obserwowana jest taka tendencja.

Nie ma w tym nic dziwnego, bo wszyscy wiedzą, że większość ludzi nie ma dzisiaj czasu, więc najczęściej przeglądamy internet w biegu. Wiele osób korzysta ze smartfona, stojąc w kolejce czy w autobusie podczas dojazdu do pracy lub uczelni. To są właśnie te wolne chwile w ciągu dnia, którymi dysponujemy.

Dla uwiarygodnienia tych słów przedstawimy Ci pokrótce raport, który dotyczy mediów cyfrowych i ich wykorzystania. We Are Social jest agencją kreatywną z USA, która co roku opracowuje szczegółowy raport dotyczący korzystania z internetu.


grupa znajomych siedząca wspólnie i spędzająca czas ze swoimi smartfonami, uśmiechają się do ekranów

Raport za ubiegły rok został przygotowany przy współpracy z Meltwater, firmą zajmującą się monitoringiem mediów. Znajdziesz tam dane na temat użytkowników sieci, mediów społecznościowych, a nawet trendy mobilne. Co ciekawe, przedstawia on ogólne zestawienie z perspektywy globalnej, a także bardziej precyzyjne omówienie konkretnych krajów.

Według wspomnianego raportu w 2023 roku aż 92,3% użytkowników na całym świecie przeglądało internet za pomocą telefonów komórkowych. Dla porównania, użytkownicy komputerów i tabletów stanowili jedynie 65,6%. Są to użytkownicy między 16 a 64 rokiem życia.

A jak wygląda sytuacja w Polsce? Według danych, w Polsce aż 93,6% użytkowników przegląda internet za pomocą telefonów komórkowych. Dotyczy to internautów w wieku od 16 do 64 lat. Niewiele mniej, bo 84% użytkowników łączy się z siecią za pomocą laptopa lub komputera stacjonarnego, za pomocą tabletu – 27,4%.

Pamiętaj, aby sprawdzić, jak to wygląda u Ciebie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, sklep internetowy, czy stronę firmową, zawsze warto wiedzieć takie rzeczy. I dostosować się do swoich odbiorców.

Cały raport znajdziesz tutaj: Global Digital Report 2023. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat polskich użytkowników, zajrzyj tutaj: Digital 2023 Poland.


Strona mobilna a responsywna – jakie są różnice?

Niektórzy ludzie mają problem z odróżnieniem strony responsywnej od mobilnej. Często te 2 pojęcia bywają używane zamiennie, choć jest między nimi spora różnica. Warto ją więc poznać, bo tak naprawdę nie jest to wcale skomplikowane.

Strona mobilna to po prostu inna wersja danej strony internetowej, która jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Po czym poznasz stronę mobilną? Najłatwiej zobaczysz to, sprawdzając jej adres URL. Strony mobilne przed właściwą nazwą mają literkę „m”, czyli np. m.facebook.com. Tej ostatniej kropki w adresie oczywiście nie ma.

Decydując się na wersję mobilną, musisz pamiętać, że konieczne będzie też przygotowanie nowych treści, które na niej zamieścisz. Chodzi o to, że jest to wtedy osobna witryna, więc nie możesz powielać na niej tekstów, które już znajdują się na Twojej podstawowej stronie. Poza tym wersja mobilna musi mieć też bardziej okrojoną zawartość w porównaniu do strony responsywnej.

Trzeba przyznać, że responsywna strona internetowa ma przewagę nad mobilną. Chodzi o to, że jest dostosowana do wszystkich urządzeń – zarówno tych mobilnych, jak i stacjonarnych. Mobilna strona prawidłowo wyświetla się jedynie na urządzeniach mobilnych.


wizualizacja strony responsywnej na różnych urządzeniach, projektantka stojąca obok ekranów i podziwiająca swoją pracę

Potrzebujesz strony internetowej, która będzie nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale również responsywna? Jeśli planujesz zlecić komuś wykonanie takiej witryny, to w pierwszej kolejności polecamy przejrzeć ofertę naszej firmy. Sprawdź, co oferujemy w ramach tworzenia i projektowania stron internetowych.


Z jakich elementów składa się responsywna strona internetowa?


Responsywna strona internetowa składa się z kilku podstawowych elementów. To one sprawiają, że dostosowuje się do różnych urządzeń, czyli do każdego rozmiaru ekranu.

Oto główne elementy responsywnej strony www:

  • menu nawigacyjne – projektuje się je tak, aby umożliwiało szybką i łatwą, intuicyjną nawigację. Użytkownicy bez problemu powinni poruszać się po różnych sekcjach strony, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzystają. Menu powinno być też łatwe do znalezienia i dostępne na każdym ekranie, nie tylko na stronie głównej,
  • elastyczny układ – poszczególne elementy strony są projektowane tak, aby umożliwić ich dostosowanie do różnych rozmiarów ekranów. Dzięki temu strona wygląda spójnie i atrakcyjnie zarówno na smartfonie, jak i komputerze czy tablecie,
  • grafiki i multimedia – wszelkie elementy multimedialne, m.in. obrazy i filmy, są optymalizowane do tej wersji. To sprawia, że strona szybciej ładuje się na urządzeniach mobilnych, a dodatkowo znika konieczność przewijania zdjęć na małych ekranach,
  • elastyczny tekst – bardzo ważne jest też, aby treści na stronie dostosowywały się do rozmiaru ekranu. Oznacza to, że tekst musi być nie tylko czytelny, ale i wygodny do czytania zarówno na dużych, jak i małych ekranach. Trzeba więc dostosować czcionki i typografię, 
  • przyjazne formularze – strona, która zawiera formularze do wypełnienia, musi je zoptymalizować. Przyjazne formularze w głównej mierze ułatwiają użytkownikom wprowadzanie danych i ich wysyłanie. Zwiększają też szanse na złożenie zamówienia lub nawiązanie kontaktu.

projektowanie responsywnej strony internetowej, szkic na kartce papieru

Poza tym responsywna strona powinna zawierać też interaktywne elementy. Mogą to być np. czat lub przyciski, które łatwo można obsługiwać na różnych urządzeniach. Warto wypróbować też inne opcje, m.in. wideo, quizy czy kalkulatory. Ten ostatni przykład można wykorzystać choćby do orientacyjnego wyliczenia kosztów danej usługi lub skonfigurowania produktu na zamówienie.

Warto pamiętać, że interaktywność jest bezpośrednio związana z większym zaangażowaniem, a także dłuższym czasem spędzonym na stronie. Jeśli użytkownik dłużej pozostaje na stronie, wtedy wyszukiwarka odbiera to jako wyraz uznania dla autora.

Dla niej oznacza to, że treść na tej stronie okazała się wartościowa i może zacząć ją promować. Dzięki temu więcej osób będzie miało szansę ją przejrzeć.

Zapoznaj się też z artykułem dotyczącym menu na stronie internetowej. Dowiesz się z niego m.in., jakie funkcje pełni menu, oraz jakie są jego rodzaje.


Responsywna strona internetowa – wady i zalety

Do zalet takiej strony zaliczamy:

  • wyświetlanie na różnych urządzeniach – zapewnia spójność, czytelność i atrakcyjność na smartfonie, komputerze czy tablecie,
  • oszczędność – witryna responsywna wymaga mniejszych kosztów. Utrzymanie dwóch wersji strony (mobilnej i stacjonarnej) generuje większe koszty. Poza tym oszczędzamy czas, który trzeba przeznaczyć na rozwój,
  • poprawa doświadczeń użytkownika – automatyczne dostosowywanie się do różnych ekranów przekłada się na większą satysfakcję odwiedzających. W efekcie może zwiększać też szanse na konwersję,
  • łatwiejsze zarządzanie treścią – responsywna witryna eliminuje konieczność utrzymywania oddzielnych wersji dla różnych urządzeń. To ułatwia zarządzanie treściami, aktualizacje i poprawki,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji – nadal istnieją firmy, które nie zdecydowały się zainwestować w stworzenie responsywnej strony. To dla Ciebie idealna okazja, aby je wyprzedzić,
  • uniknięcie duplikacji treści – responsywna strona sprawia, że nie musisz zarządzać różnymi wersjami treści dla wielu urządzeń. Dzięki temu unikniesz problemu związanego z duplikacją, czyli powielaniem tej samej treści.

responsywna strona internetowa, wizualizacja wyświetlania na kilku urządzeniach

Wadami responsywnej strony są:

  • wyższe koszty wdrożenia – szczególnie w przypadku, gdy strona internetowa już istnieje i chcemy ją przekształcić. Często bardziej opłacalne jest stworzenie nowej witryny, która od początku będzie responsywna,
  • złożoność – dostosowywanie się do różnych ekranów może być wyzwaniem ze względu na bardziej złożoną strukturę kodu. Dotyczy to zwłaszcza tych bardziej skomplikowanych witryn,
  • czas i doświadczenie – do jej wykonania potrzeba doświadczonego programisty. W dodatku przekształcenie istniejącej strony w responsywną jest bardziej czasochłonne,
  • dostosowywanie treści – czasami bywa konieczne, aby lepiej dopasować je do różnych rozmiarów ekranów. To z kolei wymaga więcej pracy związanej z tworzeniem i optymalizacją treści.

Polecamy również podobne artykuły:


Witryna responsywna a SEO (Search Engine Optimization)

Ludzie często zastanawiają się nad związkiem między witryną responsywną a SEO.  Skrót ten oznacza optymalizację strony www dla wyszukiwarek internetowych. Postaramy się to więc zaraz wyjaśnić, aby nie było wątpliwości.

To, czy strona jest responsywna, wpływa też na SEO, czyli m.in. pozycję strony w wyszukiwarce. Chodzi o to, że generalnie algorytmy wyszukiwarek preferują strony responsywne. Dbając o to, aby Twoja strona była dostosowana do wszystkich urządzeń, możesz sprawić, że będzie ona zajmowała wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jeśli jesteś właścicielem witryny, na pewno Ci na tym zależy. Musisz jednak mieć na uwadze, że poprawienie tego jednego elementu nie wystarczy, bo pozycja strony jest uzależniona od wielu innych czynników.


kobieta korzystająca z laptopa, widoczne tylko dłonie

Chciałbyś, aby Twoja witryna znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania? Dowiedz się, jak wypozycjonować stronę w Google. Znajdziesz tam wiele praktycznych wskazówek, a część z nich będziesz w stanie wdrożyć samodzielnie.

Należą do nich m.in. wartościowa treść, optymalizacja pod względem technicznym czy linkowanie zewnętrzne. To ostatnie oznacza linki przychodzące, czyli takie, które z innej strony prowadzą do naszej. Możesz jednak sobie w ten sposób pomóc, czyli w oczach Google będzie to dodatkowy plus dla Twojej strony.

Wiesz już, że responsywna strona www zapewnia lepsze doświadczenie użytkownika. To z kolei może wpłynąć pozytywnie na niektóre aspekty, np. wskaźnik odrzuceń i czas przebywania na stronie. W rezultacie możesz liczyć na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jeśli spełnisz też inne warunki.

Więcej o czynnikach wpływających na pozycję strony przeczytasz tutaj: Czynniki rankingowe Google.


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że wiesz już, jak ważne jest projektowanie strony tak, aby była spójna i czytelna na różnych rozmiarach ekranu. Tekst powinien być czytelny i nie wymagać zbliżania lub przewijania. Podobnie obrazy i grafiki znajdujące się na stronie powinny być skalowalne i responsywne.

Należy też zadbać o odpowiednie rozmieszczenie elementów na stronie, aby użytkownicy nie musieli poruszać się po całej stronie, chcąc znaleźć potrzebne informacje.


Źródła grafik:

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.