Recykling treści – sprawdź, jak go wykorzystać | Famatech
recykling treści, wizualizacja wpisu blogowego na stronie

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co dzieje się z treściami, które codziennie konsumujemy w sieci? Jakie są losy treści, które przestają być aktualne? Albo jako autor masz na nie nowy pomysł i nie wiesz, co zrobić z tymi starszymi? W tym wpisie omówimy sposoby na ponowne ich wykorzystanie za pomocą recyklingu treści. Dowiesz się, czym dokładnie jest recykling contentu oraz jakie może przynosić korzyści. Poznasz też najlepsze metody, dzięki którym nadasz swoim treściom nowe życie. Zapraszamy do lektury!


Spis treści

  1. Recykling treści – co to takiego?
  2. Jakie korzyści może przynieść recykling treści?
  3. Sposoby na ponowne wykorzystanie treści
  4. Recykling treści krok po kroku, czyli co zrobić, aby dać treściom nowe życie
  5. Podsumowanie

Recykling treści – co to takiego?

Recykling treści to proces ponownego wykorzystania istniejących treści. W zasadzie można się tego częściowo domyślić po jego nazwie. Pojęcie to obejmuje zarówno modyfikacje, jak i adaptację wcześniej stworzonych treści.

Nie chodzi tu jednak o to, aby stale publikować jeden artykuł, tego absolutnie nie robimy. Podobnie wygląda kwestia kopiowania treści z innych stron – takim działaniem jedynie sobie zaszkodzisz. Google od dawna walczy ze zjawiskiem duplikacji treści, dbając o to, aby treści na różnych stronach się nie pokrywały. Przed opublikowaniem jakiegokolwiek tekstu na swojej stronie sprawdź go pod kątem plagiatu.

Głównym celem recyklingu treści jest stworzenie nowej wartości dla odbiorców danego materiału. Zyskujemy to poprzez zwiększenie zasięgu i trwałości stworzonych treści. Dzięki wykorzystaniu recyklingu mamy możliwość dotarcia do nowych odbiorców, którzy mogą preferować różne formy konsumpcji treści.

Bardzo istotne jest też to, że ponowne wykorzystanie treści pozwala zaoszczędzić sporo czasu i zasobów. Ze względu na to, że nie trzeba tworzyć nowych materiałów, a jedynie odpowiednio dostosować te, które już mamy. Taka praktyka często bywa stosowana w marketingu internetowym, ponieważ świetnie sprawdza się w przypadku treści online.


kobiece dłonie trzymające kartkę z symbolem recyklingu

Jakie rodzaje treści obejmuje content marketing?

Zamiast treści używa się też często terminu „content”, stosuje się je zamiennie. W tym wpisie też może się tak zdarzyć, więc od razu o tym wspominamy.

Przejdźmy teraz dalej – pod pojęciem „treści” kryje się jednak o wiele więcej niż tylko teksty. Choć to one są zazwyczaj wspominane.

Najczęściej wykorzystywanymi formami content marketingu są: 

  • artykuły,
  • blogi firmowe,
  • publikacje w social mediach (posty i relacje),
  • podcasty,
  • newslettery (rozpowszechnianie konkretnych wpisów z bloga),
  • infografiki,
  • case studies,
  • e-booki,
  • materiały wideo.

W recyklingu zasadniczo chodzi więc o przekształcanie istniejących treści w taki sposób, aby dostosować je do różnych kanałów dystrybucji. Może to obejmować zmianę formatu, długości, stylu, jak również dodanie nowych informacji lub aktualizowanie danych.

Weźmy za przykład wpis na blogu – możesz go nieco przeredagować, a następnie opublikować w innej formie, np. jako post w mediach społecznościowych. W takim przypadku będziesz musiał go znacznie skrócić, mając na uwadze limity znaków w postach. Jeśli jednak chciałbyś wykorzystać go w podcaście, wtedy z kolei możesz go rozbudować.


kobieta pracująca na laptopie, widoczne tylko dłonie

Jakie korzyści może przynieść recykling treści?

Do najważniejszych korzyści wynikających ze stosowania recyklingu treści należą:

  • dotarcie do nowych odbiorców – zróżnicowanie form treści sprawia, że docierasz do osób, które preferują różne formy jej konsumpcji. Czyli niektórzy wybiorą artykuł, a inni np. infografikę, która skrótowo przekazuje najważniejsze informacje. Dodatkowo wzmacniasz swój autorytet, odpowiadając na ich pytania i potrzeby,
  • oszczędność czasu i zasobów – opierasz się na istniejących materiałach, więc nie musisz tworzyć ich od zera. Możesz wykorzystać przeprowadzony wcześniej research, dane czy informacje. Często wystarczy je dostosować do nowego kontekstu lub zaktualizować,
  • zwiększenie zaangażowania odbiorców – możesz to osiągnąć poprzez dostosowanie treści do preferencji i potrzeb różnych grup docelowych,
  • lepsza widoczność w wyszukiwarkach – pomocne będzie aktualizowanie lub modyfikowanie istniejących treści. Faktem jest, że wyszukiwarka Google przepada za świeżymi treściami,
  • kontrola przekazu i poprawa jakości – recykling treści umożliwia wprowadzenie poprawek i aktualizację oryginalnej treści. Możesz więc dostosować treść do zmieniającego się kontekstu, uwzględniając w tym najnowsze trendy, dane i informacje. W ten sposób utrzymasz wysoką jakość treści, jednocześnie kontrolując swój przekaz,
  • spójność wizerunku i wartości marki – możliwe do osiągnięcia poprzez utrzymanie spójnego przekazu w różnych kanałach komunikacji,
  • wsparcie procesu sprzedaży – odpowiednio dostosowane treści mogą być wykorzystane na różnych etapach ścieżki zakupowej. To może wpływać na przyspieszenie całego procesu, a także prowadzić do zwiększenia konwersji.

Recykling treści to skuteczna strategia, która pozwala firmom efektywniej zarządzać swoimi zasobami, a dodatkowo oszczędzać czas i koszty. Bardzo istotne jest też to, że w taki sposób jesteś w stanie poprawić widoczność online swojej firmy.

Zależy Ci na tym, aby zamieszczać treści, które są zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google? W takim razie odwiedź wpis, w którym omawiamy, jak stworzyć treść przyjazną SEO. Znajdziesz tam mnóstwo przydatnych wskazówek, dzięki którym możesz od razu zacząć działać.

tekst na stronie internetowej wyświetlony na ekranie laptopa, recykling treści


Sposoby na ponowne wykorzystanie treści

Recykling treści, czyli ponowne wykorzystanie już istniejących treści w nowy sposób, może być skuteczną strategią w ramach content marketingu. Oczywiście dotyczy to sytuacji, gdy dysponujesz wiedzą, która pozwoli Ci się za to zabrać. Omówimy teraz kilka sposobów na to, w jaki sposób można ponownie wykorzystywać treści.

Musimy zacząć od tego, że treści są najczęściej przekształcane na 2 sposoby: poprzez ich aktualizację oraz modyfikację ich formatów.

Konkretne sposoby na recykling treści:

  • uaktualnienie i rozwinięcie bieżącego artykułu,
  • zmiana struktury czy układu poszczególnych artykułów, aby stały się atrakcyjniejsze dla użytkowników,
  • dodanie nowych informacji, omówienie najnowszych badań lub statystyk,
  • artykuł blogowy przerobiony na infografikę (polecane zwłaszcza w przypadku wpisów zawierających dużo danych lub omawiających trudniejsze zagadnienie. Infografiki możesz wykorzystać nie tylko na blogu, ale też w mediach społecznościowych),
  • kurs online stworzony na podstawie książki lub serii artykułów,
  • webinar stworzony na podstawie jednego rozdziału z Twojej książki (idealne rozwiązanie dla osób, do których nie przemawia słowo pisane),
  • seria postów na serwisy społecznościowe stworzonych z artykułu (sprawdzi się zwłaszcza w przypadku rozbudowanych artykułów, które mogą zniechęcać do czytania),
  • nagranie wideo na podstawie treści artykułu (możesz o nim opowiadać lub przygotować prezentację z najważniejszymi zagadnieniami),
  • live w mediach społecznościowych (np. na Facebooku) na podstawie treści konkretnego artykułu,
  • nagranie podcastu na podstawie treści artykułu lub materiału wideo,
  • przetworzenie danych liczbowych w raport lub infografikę,
  • e-book stworzony z kilku artykułów blogowych,
  • poradnik stworzony z serii artykułów blogowych (poświęconych podobnej tematyce)
  • książka stworzona z serii artykułów blogowych.

dwie osoby siedzące przed laptopem podczas pracy nad blogiem

Jeśli chodzi o artykuły blogowe, nie wybieraj ich na chybił trafił. Sprawdź statystyki (np. za pomocą Google Analytics), aby wiedzieć, które materiały na blogu są najchętniej odwiedzane. Wtedy możesz liczyć na zainteresowanie odbiorców.

Ważne jest to, aby podczas procesu recyklingu treści zachować wartość i jakość oryginalnej treści. Dlatego należy dbać o aktualność informacji, dostosowanie treści do kontekstu i potrzeb odbiorcy. Pozostaje jeszcze coś, czego powinniśmy unikać – chodzi o powielanie treści bez żadnych zmian.

Jak możesz zauważyć, recykling treści pozwala maksymalnie wykorzystać treści, którymi dysponujesz. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że w ten sposób możesz dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Kluczem do sukcesu jest staranne dostosowanie treści do nowych celów i kontekstów. Pamiętaj też, aby wybrane treści dostosować do medium, w którym mają być publikowane, oraz do określonej grupy odbiorców. Taki proces musi być gruntownie przemyślany.


Recykling treści krok po kroku, czyli co zrobić, aby dać treściom nowe życie

Przeprowadzenie recyklingu treści wymaga starannego planowania i odpowiedniej strategii. Poniżej opiszemy kroki, które pomogą Ci skutecznie przejść przez ten proces.

Aby rozpocząć proces recyklingu, pierwszym krokiem będzie przejrzenie istniejących treści. Musimy zidentyfikować te, które można przekształcić lub wykorzystać w inny sposób.

Może to obejmować artykuły, blogi, prezentacje, infografiki, nagrania wideo i wiele innych. Następnie należy ocenić, czy te treści są nadal aktualne i wartościowe. Jeśli nie, to sprawdzamy, czy jesteśmy w stanie je zaktualizować lub dostosować do nowych potrzeb.

Gdy już wybrałeś treści, możesz zastosować różne techniki, aby nadać im „nowe życie”. Możliwości jest sporo, część z nich opisaliśmy w poprzednim nagłówku. Postaramy się krótko je omówić.


wizualizacja artykułu na blogu

Jeśli zdecydujesz się na aktualizowanie swoich treści, zrób to poprzez dodanie jakichś nowych informacji. Jeśli od czasu publikacji pojawiły się nowe badania, podziel się wynikami i je omów. Podobnie może być z wszelkimi statystykami – to potrafi zainteresować większość osób.

Możesz sprawdzić, jakie są aktualnie trendy i również o nich wspomnieć. Aktualizacja starych treści może sprawić, że staną się one atrakcyjniejsze dla czytelników. Będą też niosły za sobą większą wartość.

Idąc dalej, zwróć uwagę na długości Twoich wpisów. Jeśli pojawiają się rozbudowane artykuły, najlepszym wyjściem będzie podzielenie ich na mniejsze części. To nie oznacza, że namawiamy Cię do pozbycia się części tych wpisów – one nadal będą istniały, ale jako osobne artykuły. W takiej sytuacji dobrą praktyką jest opublikowanie ich w formie serii. W ten sposób będziesz w stanie zaangażować czytelników na dłużej. Prawdopodobnie sam nie przepadasz za przeglądaniem takich długich materiałów. Chyba że rzeczywiście zależy Ci na dogłębnym poznaniu tematu. 

Kolejna kwestia to przekształcenie istniejących treści w inne formaty. Dzięki temu możesz dotrzeć do różnych grup odbiorców, dostosowując swoje treści do ich preferencji. Czyli np. przerabiając artykuł blogowy na podcast, ułatwisz życie osobom, które zamiast czytania wybierają słuchanie.

Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że trzeba będzie dostosować poszczególne treści do różnych platform. Nie można po prostu wklejać jednego posta w każdym serwisie, to tak nie działa. Każdy z nich ma inne zasady, w tym limity znaków, rozmiary grafik itd. Musisz to wszystko sprawdzić, koniecznie przed przygotowaniem postów.

Zwróć szczególną uwagę na format, styl i długość treści. Chodzi o to, aby w jak najwyższym stopniu pasowały one do specyfiki danego serwisu. Poza tym musisz też wiedzieć, na jakich platformach znajduje się Twoja grupa docelowa. Nie chodzi o to, aby być wszędzie – bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy.


klawiatura i żarówka jako symbol pomysłów na tworzenie treści

Możesz stworzyć też e-book. Na pewno zauważyłeś, że w ostatnich latach ten format ogromnie zyskał na popularności. Połącz ze sobą treści dotyczące określonej tematyki, a następnie opracuj e-booka lub poradnik. Plusem dla czytelników będzie zawarcie w nim większej ilości praktyki.

Może dodasz jakieś krótkie ćwiczenia dla utrwalenia zdobytej wiedzy? Tak naprawdę nie będzie Cię to kosztowało zbyt dużo pracy, wystarczy dodać jakieś uzupełniające informacje oraz Twoje przemyślenia na ten temat. Nie zapomnij też o przykładach, bo to coś, na co czytelnicy zwykle czekają najbardziej. Postaraj się, aby ta dopracowana treść była wartościowa dla czytelników.

Na koniec zostaje jeszcze jedna wskazówka, o której niektórzy zapominają. Możesz wykorzystać starsze treści jako inspirację. Zacznij od przejrzenia opublikowanych wpisów. Następnie stwórz nowe treści, na podstawie tematyki lub samego pomysłu tych starszych.

Możesz wykorzystać zupełnie inne podejście lub formę prezentacji tego zagadnienia. To jeden z najciekawszych sposobów na ponowne wykorzystanie istniejących treści.

Pamiętaj też, że taki recykling wymaga dostosowania ich do konkretnych potrzeb i preferencji odbiorców. Staraj się również utrzymać wartość i atrakcyjność treści, aby przyciągnąć nowych czytelników i utrzymać zaangażowanie obecnych.

Podczas przeprowadzania procesu recyklingu contentu warto zadbać również o zoptymalizowanie tych treści pod kątem SEO. W tym celu wykorzystaj odpowiednie słowa kluczowe, zoptymalizuj też strukturę treści, nagłówki i linkowanie wewnętrzne.

Więcej szczegółów znajdziesz w tych wpisach:


mężczyzna piszący na klawiaturze laptopa, obok leżą notes, ołówek i okulary

Podsumowanie

Jak widzisz, recykling treści może być naprawdę istotnym punktem strategii marketingowej. Stanowi on nieocenioną pomoc przy tworzeniu treści, ponieważ pozwala maksymalnie wykorzystać już istniejące zasoby. Dodatkowo umożliwia zwiększenie zasięgu i zaangażowania odbiorców. A co najważniejsze – oszczędza Twój czas i zasoby.

Potrzebujesz treści na swoją stronę czy bloga? Zależy Ci, aby były one wartościowe i zainteresowały Twoich odbiorców czy potencjalnych klientów? Możesz skorzystać z naszej pomocy! W ramach pozycjonowania stron internetowych oferujemy również dodatkowe usługi. Znajdziesz wśród nich m.in. content marketing, dzięki któremu Google polubi Twoją stronę! 


Źródła grafik:

Opublikowane: 
śr., 10/04/2023 - 14:07
Autor: 
admin
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.